Potențialul antreprenorial în România

Potențialul antreprenorial este puternic în România, dar frica de eșec și barierele de finanțare persistă

 

Antreprenorii din România percep corect oportunitățile de afaceri de pe piață, dar se tem de eșec și văd accesul dificil la finanțare ca o barieră semnificativă în calea dezvoltării afacerii. Acestea sunt două constatări principale incluse în raportul de țară privind antreprenoriatul – cercetare realizată de echipa Universitatea Babeș-Bolyai (UBB)-FSEGA în cadrul proiectului internațional Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
În comparație cu țările din Europa de Est, potențialul antreprenorial al României este competitiv, cu o percepție ridicată a oportunităților bune pentru companiile noi. Astfel, 63,75% dintre români văd condiții favorabile pentru începerea unei afaceri în următoarele șase luni, iar 62,68% susțin că au abilitățile și cunoștințele necesare lansării unei afaceri. În ciuda acestor puncte forte, există și bariere, dintre care una este frica de eșec, care afectează 58,05% din populația adultă, o cifră relativ ridicată în comparație cu alte țări din Europa de Est. România se află pe locul cinci la nivel global pentru acest indicator, demonstrând că factorii culturali și economici creează un mediu în care costurile eșecului sunt percepute ca fiind prohibitiv de ridicate, potrivit raportului GEM România. Aceeași cercetare a relevat că autoevaluarea pozitivă a potențialului antreprenorial reflectă inițiativele educaționale ale României, precum și nivelul relativ ridicat de cunoștințe fundamentale și practice de afaceri. În plus, rata scăzută de întrerupere a afacerilor (1,05%), una dintre cele mai scăzute din Europa de Est, evidențiază și mai mult rezistența antreprenorilor români.
Cea mai mare oportunitate pentru antreprenorii români constă în transformarea digitală, mai ales după pandemia de COVID-19. Acest lucru a accelerat adoptarea tehnologiilor digitale, 19,88% dintre antreprenorii în stadiu incipient din România raportând utilizarea tehnologiilor digitale ca parte a strategiilor lor de afaceri. Potrivit raportului, rata de activitate antreprenorială în stadiu incipient pentru România este de 8,25%, puțin sub media de 12,94% pentru țările participante la GEM Global. Această cifră sugerează un nivel moderat de implicare în noi activități de afaceri în comparație cu țări similare din întreaga lume. Între timp, rata proprietarilor de afaceri consacrați este mai mare, la 8,6%, indicând o comunitate antreprenorială stabilă, dar precaută, unde mai puțini antreprenori înființează noi companii. Cu toate acestea, cei care o fac tind să-și susțină afacerile dincolo de etapele inițiale. Condițiile economice, atitudinile culturale față de risc și un mediu economic în general prudent sunt factori cheie care modelează contextul antreprenorial din România.
Totodată, în România, 46,20% din populația cu vârsta cuprinsă între 18 și 64 de ani cunoaște pe cineva care a început o afacere în ultimii doi ani. Această rată este mai mică decât în Croația, Polonia, Slovacia și Ungaria, plasând România pe locul 37 din 49 de țări care participă la cercetarea GEM Global în 2022. Situația României este mai favorabilă când vine vorba de identificarea oportunităților de afaceri, ocupându-se pe locul 14, mai arată raportul. Totodată, în România, 63,75% din populația adultă consideră că există condiții bune pentru a începe o afacere în zona lor în următoarele șase luni. Deși această rată este mai mică decât cea a Poloniei (72,26%), este mai mare decât cea a Ungariei (27,23%) și a Slovaciei (29,37%) și similară cu cea a Croației (60,02%). În ceea ce privește profilul antreprenorilor din România, potențialii antreprenori au vârste cuprinse între 35 și 44 de ani (29,5%), au studii superioare (56,4%), sunt bărbați (68,4%) și au un venit mediu pe gospodărie (46,8%). „Sondajele din ultimii ani arată că rolul femeilor în antreprenoriat devine din ce în ce mai important. GEM Global (2023) evidențiază că tot mai multe femei aleg această carieră, fiind categoria de antreprenori cu cea mai rapidă creștere. Cu toate acestea, în România, aceste tendințe nu sunt observate, deoarece toate categoriile antreprenoriale sunt dominate de bărbați, iar decalajul de gen este semnificativ. Mai mult, decalajul de gen a crescut semnificativ față de perioada anterioară. a spus prof. dr. Tünde Petra Szabó.
Potrivit rezultatelor GEM, 51,5% dintre antreprenorii în stadiu incipient din România operează în servicii pentru consumatori, 21,2% în servicii pentru afaceri, 21% în producție și 6,3% în industria extractivă. Antreprenorii consacrați, la rândul lor, operează 30,4% în servicii pentru consumatori, 24,5% în servicii pentru afaceri, 35,4% în producție și 9,7% în industria extractivă. România se află pe locul 36 din 51 de economii participante la GEM Global, conform indicelui național de mediu antreprenorial, cu un scor de 4,2 puncte. În majoritatea condițiilor-cadru, România este aproape de media țărilor cu venituri medii. Cea mai mare diferență se înregistrează în ceea ce privește sprijinul pentru Obiectivele de Dezvoltare Durabilă ale ONU, normele sociale și culturale și programele guvernamentale pentru antreprenoriat, unde România este semnificativ sub media economiilor cu venituri medii. În opinia experților din România care au participat la analiza GEM Global, este necesar să se elaboreze politici antreprenoriale pe termen lung, mai degrabă decât măsuri rapide, pe termen scurt, întrucât schimbările se produc treptat, mai ales la nivel instituțional.
„Guvernul, pe termen lung, ar trebui să sprijine dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial sănătos prin incubatoare de afaceri, acceleratoare, centre de inovare și alte facilități, toate acestea oferind antreprenorilor acces la resurse, mentorat, rețele și alte instrumente necesare pentru să-și dezvolte afacerile”, a declarat prof. dr. Levente Szasz, prorector al UBB – responsabil pentru calitate și antreprenoriat. Echipa de specialiști de la UBB-FSEGA care a lucrat la raportul de țară este formată din Tünde Petra Szabó, Annamária Dézsi-Benyovszki, Botond Benedek și Lehel-Zoltán Györfy.

Sursa:
https://www.romania-insider.com/entrepreneurs-romania-report-november-2024

Proprietati Noi